KAIZEN Czym jest i jak na nim może obecnie skorzystać Twoja firma?

KAIZEN to powstały w Japonii system doskonalenia, który zaowocował podniesieniem japońskich firm, oraz kraju do rangi jednej z największych potęg ekonomicznych świata. Jest możliwy do zastosowania praktycznie w każdym przedsiębiorstwie podnosząc jego wydajność i zyski.

W obiegowej opinii KAIZEN jest japońskim systemem doskonalenia małymi krokami. Jest to opinia jedynie połowicznie słuszna. Historia KAIZEN sięga początku lat 50tych kiedy to do Japonii został wezwany amerykański statystyk Wiliam Edward Deming który miał za zadanie poprawić jakość produkcji w Kraju Kwitnącej Wiśni. Kraj był wtedy po wojnie, pod okupacją amerykańską i byli oni mocno zainteresowani rozwojem swojej domeny pod ich egidą, podczas gdy jakość japońskich produktów w tamtym czasie ogólnie mówiąc nie należała do najwyższych.

Deming od lat 50tych jeździł po firmach ucząc Japończyków metody usprawniania procesów produkcyjnych przy pomocy małych kroków. Z czasem metoda w kraju trafiając na podatny grunt przyjęła się, została jej nadana japońska nazwa Kaizen (słowo o podwójnym znaczeniu. Pisane znakami kanji oznacza poprawę, polepszanie, zmianę na lepsze; pisane zaś katakaną (pismo sylabiczne) oznacza filozofię biznesową ciągłego doskonalenia, poprawiania systemu produkcji i zarządzania). Po latach, już jako japoński system samodoskonalenia wróciła na zachód i dziś wprowadzana jest w firmach min. amerykańskich i europejskich.

Kaizen w Polsce

Jaką proces Kaizen może przybrać formę w firmie polskiej? Przede wszystkim cele wprowadzanych zmian stanowią:
• skrócenia czasu realizacji procesu,
• poprawę jakości,
• techniczne zmiany elementów systemu w celu odpowiedniego dostosowywania,
• redukcję kosztów,
• stworzenie odpowiednich kryteriów oceny i nagradzania.

10 Zasad 'Kaizen

  1. Problemy stwarzają możliwości
  2. Pytaj 5 razy „Dlaczego?”
  3. Bierz pomysły od wszystkich
  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy
  6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić są zbędne
  7. Wybieraj proste rozwiązania – nie czekając na te idealne
  8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy
  9. Pomyłki koryguj na bieżąco
  10. Ulepszenie nie ma końca

Na co należy uważać wprowadzając system Kaizen w firmie?

Tak naprawdę najczęściej spotykane problemy występują na polu 5 zagadnień:

  • im bardziej dotychczasowa kultura firmy była kulturą ukrywania problemów, tym bardziej firma będzie demotywować pracowników do aktywności i wyróżniania się;
  • im więcej osób zaangażowanych jest w proces wdrożeniowy i następnie decyzyjny tym dłużej przebiega realizacja poszczególnych pomysłów;
  • im dłużej przebiega realizacja poszczególnych pomysłów tym mniej będzie ich zgłaszanych w przyszłości
  • im więcej osób jest zaangażowanych w proces decyzji o akceptacji pomysłu, tym płytsza będzie analiza wartości danego pomysłu
  • im większa liczba osób odpowiada za decyzję o nagradzaniu autorów najlepszych wniosków, tym będzie ona bardziej niesprawiedliwa i nieczytelna

Nie trzeba dodawać, że z samej natury systemu Kaizen powyższe zagadnienia powinny także ulegać ciągłemu usprawnianiu.